Back to overview

Alexej von Jawlensky

* 1864, Torschok 1941, Wiesbaden

Alexej von Jawlensky
  • Biography
  • Museums and Collections
  • Literature

* 1864, Torschok, 1941, Wiesbaden

Alexej von Jawlensky


After initially studying architecture in Dresden, Erich Heckel taught himself painting. In June 1905, together with Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff and Fritz Bleyl, he formed the artist group “Bridge” in Dresden. Schmidt-Rottluff and Ernst Ludwig Kirchner had a joint studio and a close working relationship. In 1911 he moved to Berlin, which at that time was the contemporary centre of art. In 1913, the “Brücke” group was dissolved. In the same year, he had his first solo-exhibition in Berlin at Fritz Gurlitt. At the end of the war he became a founding member of the “Workers” Council for Art‘. Later, he was also a member of the Acquisitions Commission of the Berlin National Gallery. In 1937 he was banned from public exhibition of his work. His art was branded “degenerate” and was removed from German museums. In 1939 some of his works were burnt in Berlin. Between 1952 and1969 he was a committee member of the German Artists‘ Association. To mark both his 70th and 80th birthdays, a number of large retrospective shows were organized.

(We are sorry, currently only the German version is available)

Chemnitz, Museum Gunzenhauser

Dortmund, Museum am Ostwall

Hannover, Sprengel Museum Hannover

München, Städtische Galerie im Lenbachhaus

Stuttgart, Staatsgalerie Stuttgart

Wiesbaden, Museum Wiesbaden

Long Beach, Long Beach Museum of Art

Pasadena, Norton Simon Museum

(We are sorry, currently only the German version is available)

Otto Fischer: Das neue Bild, Veröffentlichung der Neuen Künstlervereinigung München, München 1912, S. 34 ff, Tafel 19–22 Clemens Weiler: Alexej von Jawlensky, Der Maler und Mensch, 1955 Clemens Weiler: Alexej Jawlensky, Köln 1959 Clemens Weiler: Alexej Jawlensky, Köpfe-Gesichte-Meditationen, 1970 Ausst. Kat.: Alexej Jawlensky 1864–1941, Städtische Galerie im Lenbachhaus München 1983 Bernd Fäthke: Alexej Jawlensky, Zeichnung-Graphik-Dokumente, 1983 Maria Jawlensky, Lucia Pieroni-Jawlensky and Angelica Jawlensky (Hrsg.), Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné, Bd. 1–4, 1991–1998 Alexej von Jawlensky zum 50. Todesjahr, Gemälde und graphische Arbeiten, Museum Wiesbaden 1991 Ausst. Kat.: Jawlenskys japanische Holzschnittsammlung. Eine märchenhafte Entdeckung,1992 Ingrid Koszinowski: Alexej von Jawlensky, Gemälde und graphische Arbeiten aus der Sammlung des Museums Wiesbaden, 1997 Tayfun Belgin: Alexej von Jawlensky, Eine Künstlerbiographie, 1998 Helga Lukowsky: Jawlenskys Abendsonne, Der Maler und die Künstlerin Lisa Kümmel, 2000 Ausst. Kat.: Jawlensky, Meine liebe Galka!, Museum Wiesbaden, 2004 Bernd Fäthke: Jawlensky und seine Weggefährten in neuem Licht, 2004 Volker Rattemeyer (Hrsg.): Jawlensky in Wiesbaden. Gemälde und graphische Arbeiten in der Kunstsammlung des Museums Wiesbaden, 2007 Bernd Fäthke: Werefkin und Jawlensky mit Sohn Andreas in der „Murnauer Zeit“. In Ausst.Kat.: 1908–2008, Vor 100 Jahren, Kandinsky, Münter, Jawlensky, Werefkin in Murnau, 2008, S. 31 ff Brigitte Roßbeck: Marianne von Werefkin. Die Russin aus dem Kreis des Blauen Reiters, 2010 Bernd Fäthke, Alexej Jawlensky, in Ausst. Kat.: Expressionismus auf dem Darß, Aufbruch 1911, Erich Heckel Marianne von Werefkin Alexej Jawlensky, 2011, S. 56 ff Brigitte Salmen (Hrsg.), „... diese zärtlichen, geistvollen Phantasien ...“, Die Maler des „Blauen Reiter“ und Japan, Ausst. Kat. Schloßmuseum Murnau 2011